Nowinki   Autorzy   Wydawnictwa   Postacie   Relax   Ciekawostki   Czytelnia   Mapa  


Wiedźmin

scenariusz: Maciej Parowski
rysunki: Bogusław Polch



Jednym z najciekawszych serii fantasy jest rodzima saga Andrzeja Sapkowskiego opowiadająca przygody wiedźmina Geralta. Jedno z jej wydań zilustrował Bogusław Polch. Ten sam rysownik, wspólnie ze scenarzystą Maciejem Parowskim, przygotowali komiksową adaptację opowiadań.

Podczes tworzenia scenariusza do większości adaptacji książek fabuła jest skracana. W tym przypadku scenarzysta starał się poszerzyć akcję, rozwijając pewne wątki. Zostało to zrobione z dbałością o szczegóły i spójność z całością świata. Uważny czytelnik znajdzie dużą przyjemność w wyłapywaniu tych fragmentów. Jednym z nich jest umieszczenie dwóch nie-ludzkich ras - vranów i bobołaków, które pierwotnie wystapiły tylko w jednym opowiadaniu. Bardzo ciekawe są też nawiązania do samego siebie - w jednym kadrze Jaskier stosuje w balladzie taki sam zabieg stylistyczny, jaki zastosował Polch w komiksie.

Cykl składa się z sześciu albumów i został opublikowany przez "Prószyński i s-ka" w latach 1993-1995.


Droga bez powrotu

W okolicy wsi Klucz grasuje banda Kościeja. Napada na kupców i innych podróżnych, sieje terror w okolicznych siołach. Na pomoc z Kręgu przybywa czarodziejka-uzdrowicielka - Visenna. Po drodze przyłącza się do niej najemny wojownik o imieniu Korin. Z pomocą kowala Mikuli oraz innych mieszkańców Klucza stają do walki z rozbójnikami oraz Kościejem.

Opowiadanie "Droga, z której się nie wraca" pierwotnie nie było związane z cyklem o Geralcie. Dlatego też świat jest nieco inny - są vrany i bobołaki, które nie wystepują w innych opowiadaniach. Scenarzysta rozszerzył fabułę o dodatkowe fragmenty, np. śmierć Korina.

Zdrada

Na skutek podszeptów druidów i czarodziei król Radowit postanawia zmniejszyć ilość wiedźminów. Młodzi adepci ćwiczą w dwóch szkołach: kotów i wilków. Turniej ma wyłonić najlepszych z nich. Wśród kandydatów na wiedźminów jest dwóch przyjaciół: Geralt i Gweld.

Andrzej Sapkowski miał pomysł na opowiadanie dziejące się w czasie szkolenia Gerlata. Nie zostało ono napisane, ale motywy wykorzystano w scenariuszu tego albumu.



Geralt

W okolicy Wyzimy grasuje strzyga, w księzycowe noce zabijając ludzi. Król Foltest rozsyła odezwy, obiecując nagrodę temu, kto pokona strzygę. Ale jest jeszcze haczyk - jeden z czarowników powiedział, że strzygę trzeba odczarować, nie zabić. Do Wyzimy przyjeżdża Geralt. Przygotowuje się do walki z potworem.

Jak zwykle u Sapkowskiego, przeciwnikiem i prawdziwym wrogiem nie jest strzyga, zwierzę zabijające za głosem natury, tylko ludzka chciwość, strach, nienawiść, żądza władzy.






Mniejsze zło

Do mieszkającego w Blaviken maga Stregobora przybywa Renfri. Kiedyś była księżniczką, przez przesądy i zawiść musiała uciekać ze dworu. Teraz chce się zemścić na Stregoborze, który nastawał na jej życie. I księżniczka, i czarodziej chcą przeciągnąć na swoją stronę Geralta, aby zyskać w walce jego miecz i umiejętności. A Geralt musi dokonać wyboru. Czy można wybrac mniejsze zło?





Ostatnie życzenie

Towarzysz Geralta - wedrowny poeta Jaskier - przez przypadek wyławia butelkę z dżinem. Po uwolnieniu geniusza wypowiada dwa życzenia, jednak zjawa atakuje go. Geralt ucieka, zabierając Jaskra do Rinde, w poszukiwaniu medyka. Rana jednak jest magiczna i tylko czarownik może ja uleczyć. W Rinde nie ma maga, ale obecnie przebywa tam kapryśna i podstępna czarodziejka Yennefer. Geralt prosi ją o pomoc.



Granica mozliwości

W okolicy Caingorn chłopi podrzucili smokowi wypchanego siarką barana. Otruty smok schronił się w górach Pustulskich. Król Niedamir zarządza wyprawę w celu zabicia gada. Biorą w niej udział m.in: rycerz Eyck z Denesle, oddział rębajły Boholta z Crinfrid, grupa krasnoludów pod przywództwem Yarpena Zigrina oraz Yennefer. Do taboru przyłącza się Geralt z niedawno poznanym Borchem Trzy Kawki. Krąży legenda, że smok pilnuje ukrytego w górach skarbu. Każdy z uczestników wyprawy jednak spodziewa się dla siebie innej nagrody po zabiciu potwora.


Komiksy o Wiedźminie zostały przyjęte bardzo chłodno. Scenarzyście zarzucano nieudolność w stosunku do literackiego pierwowzoru, rysownikowi - znaczne obniżenie poziomu w porównaniu z np. Funky Kovalem. Polch na potrzeby "Wiedźmina" całkiem zmienił styl rysowania. Twarze wielu postaci mają karykaturalne rysy, zastosowano mniej ostrą kreskę. Rysownik zdecydowanie lepiej czuł sie w futurystycznej scenerii kosmicznej, niż w realiach fantasy. Niemniej, jeśli spojrzeć na komiks obiektywnie, nie porównując do prozy Sapkowskiego, to otrzymamy ciekawy, dobrze opowiedziany i narysowany cykl fantastyczny.

Przygody Wiedźmina przypomniało wydawnictwo "Prószyński i s-ka" w 2002 roku, wydając je w dwóch tomach po 3 albumy, w twardych oprawach.


Postacie występujące w serii:

Geralt

Geralt jest wiedźminem - trudni się zabijaniem różnego rodzaju potworów zagrażających ludziom. Był wychowany w szkole wiedźminów w Kaer Morhen. Jest jednak inni niż pozostali wiedźmini - pozostało mu sumienie, emocje, które przeszkadzaja dobrze wypełniac swoje obowiązki. Przez jednych uważany za znakomitego wojownika, przez innych za renegata, podróżuje po świecie w poszukiwaniu zarobku.



Yennefer

Jak większość czarodziejek jest piękna, inteligentna, podstępna. W dążeniu do swoich celów często bywa bezwzględna. Jej los związał ze swoim Geralt, aby uchronić ją przed gniewem dżina. Od tamtej pory ich scieżki nieustannie się krzyzują.



Jaskier

Wędrowny bard, poeta, pieśniarz. Podróżuje po świecie szukając kolejnych wydarzeń godnych, aby je uwiecznić w balladzie. Jego słabością są piękne kobiety, przez które często pakuje się w kłopoty. Lubi podróżować z Geraltem, po z nim zawsze dzieje sie coś ciekawego.

Inne podstrony:

Bogusław Polch
Maciej Parowski
Funky Koval
Bogowie z gwiazd
Fantastyka

W sieci:
Na stronie Andrzeja Sapkowskiego można znaleźć różne ciekawostki dotyczące komiksowych adaptacji opowieści o wiedźminie, m.in. albumów: "Mniejsze zło", "Zdrada", "Geralt", "Ostatnie życzenie".