Nowinki   Autorzy   Wydawnictwa   Postacie   Relax   Ciekawostki   Czytelnia   Mapa  


Przygoda

magazyn młodzieżowy

Władza socjalistyczna niechętnie patrzyła na taki przejaw zgniłego kapitalizmu, jak komiksy. Niemniej w roku 1957, na fali odwilży, okowy nieco się rozluzniły. Korzystając z chwilowego przyzwolenia, grupka dziennikarzy z "Życia Warszawy" założyła magazyn o nazwie "Przygoda".

Był to tygodnik nawiązujący formą do takich periodyków, jak "Świat Przygód", "Wędrowiec" czy "Karuzela". Zawierał opowiadania fantastyczne, przygodowe, kryminalne, dowcipy, krzyżówki oraz różnego rodzaju informacje ze świata nauki, a także z rzadka wtedy widziany komiks. Jako, że w Polsce nie było wtedy zawodowych komiksiarzy, tworzyli je ludzie na co dzień zajmujący się pisaniem i ilustrowaniem. I wyszło im całkiem przyzwoicie.


Kolejne numery znikały z kiosków jak kamfora. Tygodnik komiksowy okazał się żyłą złota. Redakcja zaczęła poszukiwać nowych autorów, którzy byliby w stanie przygotować niezbędną dawkę obrazkowych historyjek. Jednym z nich był sopocki grafik - Janusz Christa, który podawał się za szwedzkiego imigranta. Udało mu się zdobyć posadę i już wkrótce na łamach Przygody ukazała się debiutancka seria komiksowa - Kuku Ryku. Wśród tych, którzy się nie załapali był młodziutki, szesnastoletni bydgoszczanin - Jerzy Wróblewski.


"Przygoda" ukazywała się w latach 1957-58. Ogółem wyszło 98 numerów 12- lub 16-stronicowych. Format A3. Druk czarno-biały z dodatkowym kolorem. Kolory te rzadko kiedy trafiały na siebie zgodnie z intencją autorów, czasem były nawet centymetrowe przesunięcia. Papier, na którym drukowano magazyn był fatalnej jakości, co dodatkowo rozmywało obrazki i zniekształcało kolor. W każdym numerze znajdowały się odcinki czterech (pózniej trzech) serii komiksowych, oprócz tego czasem były dodatkowo krótkie, jednoplanszowe formy. Zdecydowana większośc prac miała formę całostronicowych plansz, sporadycznie pojawiały się paski. Charakterystyczną cechą magazynu była niezbyt duża dbałość o zamieszczenie nazwisk autorów danego komiksu.

Dwukrotnie w numeracji magazynu wystapiła pomyłka. Po numerze 5 (51) następny był 6 (53) (powinien być 52), następny miał już prawidłowy numer - 7 (53). Kolejna pomyłka miała miejsce, gdy po numerze 24 (70) wyszedł 25 (70), a następnie 26 (71) i dalsze. Tej pomyłki już nie skorygowano i do końca kolejne numery miały oznaczenie o jeden mniejsze - ostatni numer jest oznaczony 97, a powinien mieć 98.

W latach komunizmu pismo zamieszczające komiksy nie mogło zbyt długo liczyć na przychylność władz. Po dwóch latach ukazywania się tygodnik zamknieto. Notka w numerze 97 informuje, że stało się to na życzenie czytelników (!!!), którzy mieli uzasadnione zastrzeżenia odnośnie kiepskiej jakości papieru i druku!. Trwające serie nie zostały dokończone - ostatnie odcinki uzupełniono tylko o teksty streszczające zakończenie fabuły. Niemniej kolejne pokolenie miłośników historyjek obrazkowych otrzymało porcję pożywki, na której rozwijali swoje zamiłowanie i zdolności przyszli - znani i lubiani - twórcy.




SERIE KOMIKSOWE:

Fik i Mik (rys. Jerzy Karcz, 97 odc. nr 1-97)
Przygody dwóch przyjaciół - psa i kota. Fik i Mik znajdują butelkę, z której uwalniają dżina - czarodzieja o imieniu Ben-Ali. na skutek tego wydażenia już wkrótce będa uciekać przed Beduinami, zostaną złapani przez ludożerców, zostaną gwiazdami filmowymi, będą uwięzieni przez rozbójników czy wylądują na bezludnej wyspie - a to dopiero początek.
Na pierwszej stronie pierwszego numeru dodatkowy pasek. W każdym numerze Przygody był jeden odcinek.
Światło w ruinach (12 odc. nr 1-12)
Piątka przyjaciół zamierza spędzić lato nad mazurskimi jeziorami. Niestety, już na samym początku są prześladowani - ktoś próbuje ich okraść i przestraszyć. Dodatkowo zauważają tajemnicze światło w ruinach zamku.
Na pierwszej stronie pierwszego numeru dodatkowy pasek.
Pikuś (9 odc, nr: 1,2,3 (dwa paski),7,10,14,17,74)
Czarno-białe paski - zabawne przygody tytułowego Pikusia.
"4?" (7 odc. 1-9)
Milicja na tropie włamywaczy pozostawiających znak "4" na miejscu swoich napadów.
Walenty Pompka na wojnie (scen. Ryszard Kiersnowski, rys. Marian Walentynowicz, 49 odc. nr 3-51, cz-b)
Polski żołnierz w Kanadzie opowiada swoje wojenne przygody. Cóż, gdyby były prawdziwe, zostałby bohaterem.
Jesto to historyjka obrazkowa - czarno-białe ilustracje z wierszowanymi podpisami.
W numerach 1-2 były zapowiedzi, a w numerze 3 ukazała się caostronicowa ilustracja na okładce numeru.
Kuku Ryku (scen. A. i M. Kulmryk, rys. Janusz Christa, 11 odc. nr. 5,19,20,27,34,41,43,46,52,69,71, cz-b)
Perypetie dwóch arcypsotników, z których część niemiłosiernie pomniejszona i okrojona do 6 odcinków ukazała się w zebranych komiksach Christy - Kajtek, Koko i inni.
Śmigus Dyngus (nr 10)
jednoplanszowa humoreska - co może się przytrafić w śmigusa dyngusa.
3 tempo (nr 11)
jednoplanszowa humoreska o wyscigu rowerowym. br>
Kacper z "Panny Wodnej" (rys. I. Zarycki, 19 odc. nr. 13-16, 18-32)
Dwóch przyjaciół z Elbląga - Kacper i Hans - pomagają napotkanemu Szwedowi dostarczyć list do króla Polskiego. Znajduje się w nim ostrzeżenie przed Szwedzką agresją. Zanim chłopcy wrócą do domu, pożoga wojenna ogarnie ich miasto.
W Mato Grosso (16 odc. nr 14-29)
Polska wyprawa naukowa wyrusza w dżungle Mato Grosso. Jest w niej Karol - syn badacza, który zaginął w jednej z poprzednich wypraw w tamte rejony. Od samego początku ekipa napotyka na nieprzewidywane trudności.
W spiżarni (rys. Barch, 1 odc. nr 16, cz-b)
Zmagania kota z pewną niesforną myszą w tytułowej spiżarce.
Ucieczka z niewoli (18 odc. nr 30-47)
Podczas potyczki z Turkami szlachcic Jacek Sieniawski z Łukowa zostaje schwytany. Ucieka z niewoli wraz z innym polskim wojakiem. Będąc daleko za liniami wroga zbierają oddział z okolicznej ludności ukrytej w lasach i próbują przedrzeć się do Wiednia.
Przygoda na wakacjach (nr 30)
Plansza składająca się z czterech humorystycznych pasków ukazujących różne przygody, które moga się wydarzyć podczas wakacji. Było to ogłoszenie konkursu na opowiadanie.
Skarb Inków (rys. Tadeusz Ulatowski, 15 odc. nr 33-57)
Cuzco - stolica imperium Inków zostaje zdobyte przez rządnych krwii i złota Hiszpańskich konkwiskadorów. Królowa Inków Umina wraz z małym synkiem uchodzą z miasta zabierając znaczną część skarbów. Hiszpanie ruszają w pościg.
Szary Wilk (rys. Tadeusz Ulatowski, Józef Olejarka, 20 odc. nr 48-67)
W okolicach fortu Tenesee utrzymuje się kruchy pokój. Biali osadnicy coraz bardziej się panoszą, zajmując kolejne tereny należące dotąd do Indian. W samym środku tego zamieszania młoda przyjezdna z Anglii pod opieką doświdczonego trapera poszukuje ojca - poszukiwacza złota. W ślad za ną postępują zainteresowani złotem bandyci.
Okładka w numerze 46.
Wśród partyzantów (rys. T.Zarzycki 5 odc. nr 53-56)
Młody chłopiec pomaga rannemu partyzantowi powrócić do jego oddziału.
Trójka straceńców (rys. W.Dybczyński, 20 odc. nr 59-78)
Samolot z zaotatrzeniem dla obozu badawczego w Sudanie jest zmuszony do awaryjnego lądowania. W trakcie naprawy załoga zostaje pojmana i uprowadzona do tajemniczego miasta, w którym faraon ma ich złożyć w ofierze staroegipskim bóstwom
Znak strzały (rys. Jerzy Olejarka, western, 24 odc. nr 68-91)
Młodzieniec Dan McTaggarth zostaje przyjęty do Kanadyjskiej Policji Konnej. Jego pierwszy przydział to placówka nad jeziorem Niewolniczym. Tymczasem w okolicy grasuje banda Strzały. Nieliczni policjanci próbują upilnować rozległy teren.
Zapowiedz w numerze 67.
Dingo i latający talerz (nr 76)
W ogrodzie Dingo (Goofy) pojawia się latający tależ. Jednoplanszówka ze stajni Disneya, czarno-biała
Bursztynowy pierścień (rys. W.Dybczyński, 19 odc. nr 79-97)
Kupiec Felicjan z Rzymu, wraz z siostrzeńcem Gajuszem wyruszają z wyprawą nad Bałtyk. Dołącza do nich oficer legionów - Crispus. Jego misją jest pozyskanie nowych sojuszników w walce z Awarami. Znajduje ich w Kaliszu, zamieszkanym przez Słowian, dotychczasowych poddanych Awarów.
Zapowiedz w numerze 78. Opowieść nie została dokończona - zamiast ostatniego kadru w numerze 97 zamieszczono tekst streszczający zakończene fabuły.
Górski orzeł (rys. Jerzy Olejarka, 6 odc. nr 92-97)
Hrabia Esterhazy gnębi ludność Tatr i Podhala. Prześladowani górale chronią się wśród niedostępnych szczytów, przystając do harnasia Janosika.
Opowieśc została ledwo napoczęta - na ostatnim kadrze opisano okoliczności śmierci harnasia.







Zamieszczone na stronie kadry zeskanował Tomasz Gorycki.

Inne podstrony:
Świat Przygód
Świat Młodych
Janusz Christa
Kuku Ryku

Bibliografia:
1. Tomasz Gorycki - Przygoda
2. Janusz Pawlak - Archiwum komiksowe - Przygoda
3. Wojciech Jama - Tygodniki komiksowe: Przygoda (Giełda komiksów 4)
4. Adam Rusek - Życie "Przygody" albo fiku miku Kuku Ryku (Arena 8)